Halton – Asiakassuhteessa alkaa jo viides vuosikymmen

Halton soveltaa etunenässä JOHTAMINEN 3.0 -käytäntöjä

VIA Group viettää juhlavuottaan.

40-vuotiaana johdon kehittämis- ja konsultointiyhtiönä VIA, Vision Into Action Company, on yksi kolmesta vanhimmasta toimijasta alallaan Suomessa.

Eräs asiakas totesi, että jo VIA Groupin ikä on aikamoinen saavutus turbulentilla toimialalla.

Täytyy myöntää. Neljän laman aikana karaistulla VIA Groupilla on osoitettua kykyä pysyä pelissä mukana.

Luin amerikkalaisen tilaston koulutusyrityksistä. Sen mukaan 92 prosenttia perustetuista kehittämisyhtiöistä poistuu markkinasta kolmen vuoden kuluessa.

Konsultointi- ja koulutusliiketoiminnassa on poikkeuksellista, että yritys on ensinnäkin pysynyt hengissä ja sitten vielä menestyksellisesti toiminut 40 vuotta. Vielä harvinaisempaa on se, että asiakassuhde kestää tuon saman 40 vuotta.

Jo edesmennyt teollisuusneuvos Seppo Halttunen perusti Halton Groupin 1969. Syyskuun 5. päivänä vuonna 1976 hän osallistui järjestämäämme johtamisvalmennukseen. Siitä alkoi yhteistyö, jonka kestäessä pystyin läheltä seuraamaan Haltonin kasvavan, kehittyvän ja kansainvälistyvän. Eräässä vaiheessa eteen tuli sukupolvenvaihdos yhtiössä. Järjestelyjen jälkeen Halton on jatkanut perheyrityksenä, kasvanut ja menestynyt.

Kesämökkinaapureina suhde niin Seppoon kuin Haltoniin säilyi läheisenä. Monet ovat ne seminaarit, työpajat ja konsultaatiot, joita Haltonin kehittämiseksi eri puolilla Eurooppaa ja Yhdysvaltoja tehtiin. Amsterdam, Atlanta, Bowling Green ja Edinburgh ovat aakkosten alussa esimerkkejä monista paikkoista, joissa kehittämistä on tehty.

Vuonna 1984 Seppo Halttunen kutsui asiakkaansa ja yhtiön kannalta muita tärkeitä ihmisiä laivaseminaariin Haltonin 15-vuotisjuhliin. Minut hän manasi ohjelmaksi esiintymään täydelle salille. Muistan aina hänen esittelynsä: ”Laskin allakasta, että olen kuunnellut tätä kaveria 28 seminaaria. En olisi jaksanut kuunnella, jos jutut olisivat olleet samoja”.

Seppo Halttusen huomio on merkittävä. Se kertoo samaa kuin TEM toimialatutkimuksessaan. Työ- ja elinkeinoministeriö totesi jokin aika sitten, että konsulttitoimialalla menestyvät ne, jotka pystyvät innovatiiviseen kehitykseen ja kehittävät tarjoomaansa, kun asiakkaan tarpeet muuttuvat.

40 vuotta kestänyt asiakassuhde ei olisi mahdollista, ellei VIA Group olisi toteuttanut strategiassaan juuri niitä ajatuksia, jotka TEM pitää välttämättömänä menestymiselle kehitysbusineksessa. Vuosien aikana VIA Group on joutunut luomaan nahkansa useita kertoja.

Johtaminen on pysynyt VIA Groupin toiminnan keskiössä; johtaminen on keskeinen muutoksen lähde ja onnistumiskerroin – tänään, kuten se aina on ollut. Älykkään vallankumouksen muuttaessa toimintaympäristöä ja liiketoimintamalleja johtamisesta on tullut strategisempaa, kokonaisvaltaisempaa ja integroivampaa.

Toinen sukupolvi Halttusia on nyt Halton Groupin ruorissa. Mika Halttunen on hallituksen puheenjohtajana ja yhtiössä on jo toinen ulkopuolinen toimitusjohtaja. Kasvu ja kehitys yhtiössä jatkuvat.

Viides vuosikymmen yhteistyötä VIA Groupin ja Halton Groupin välillä alkaa sillä, että Haltonin johto jalostaa kehittämämme Johtaminen 3.0 -ajatukset Haltonin johtamisen kehitysaskeleiksi. Kun muut ovat tyytyväisiä saadessaan 2.0 -johtamisen toimimaan, Halton haastaa itsensä. Ja kun se saa johtaminen 3.0:n toimimaan, Halton on entistä vahvempi haastamaan kilpailijansa.

Yhteistyö jatkuu, nyt jo viidettä vuosikymmentä.

Tero Kauppinen
CEO, Managing Partner