Suomalaiset johtajat Harvardissa

Motorisoiva johtaminen

Johtaminen ei ole luvan antamista; muutoksessa tarvitaan motorisoivaa johtamista. Professori Ranjay Gulatin kiteytys kuvaa laajasti ymmärrettynä vuoden 2012 Harvard Business Schooliin matkustaneen SLA-ryhmän kokemusta.

Motorisoivaa otetta tarvitaan silloin, kun strategiasta johdettu muutos pitää saada tapahtumaan. Seniorijohdon on kuitenkin pystyttävä motorisoimaan myös uudelleen ajattelu, innovointi ja kehitys, jotta voittamiseen tarvittava ero asiakkaan näkemänä ja kokemana voisi syntyä.

Rivissä vasemmalta: Ari Hälikkä (HAAGA-HELIA), Ilmo Kolehmainen (Metsähallitus), Marko Tuominen (Ferratum Group), Saku Timonen (Ferratum Group), Harri Seppälä (Aspo Oyj), Mikko Räsänen (Lexia Asianajotoimisto Oy), Lars Eltvik (HAAGA-HELIA), Jarmo Tanhua (Teollisuuden Voima Oyj), Hannu Ruotsalainen (SP-Rahastoyhtiö Oy), Jyrki Reinikainen (Senaatti-kiinteistöt), Pertti Simola (Oy Samlink Ab), Maija Isotalo (VIA Group), Marko Hykkönen (Oy Samlink Ab), Heikki Paasonen (Säästöpankki Optia), Jorma Jokela (Ferratum Group), Tero J. Kauppinen (VIA Group).

Asiakkaalla on valtaa enemmän kuin koskaan. Kykymme tuottaa enemmän kuin kukaan haluaa ostaa, on johtanut siihen, että globaalisti pystymme esimerkiksi tuottamaan 18 miljoonaa autoa enemmän kuin niille löytyy asiakkaita.

Näemme asiakkaan tuotteittemme ja palveluittemme kautta. Usein asiakas jää todellisine tarpeineen näkemättä, kun hän jää tuotteen varjoon. Asiakaskyselytkin ovat omien tarpeittemme ohjaamia, väittää asiaa perin pohjin tutkinut Harvard Business Schoolin professori Ranjay Gulatin, joka ravisteli kunnolla VIA Senior Leadership in Action -ohjelman osallistujia huhtikuun lopulla Harvardin jaksolla.

Ja tottahan se on. Jos asiakkaalta kyselee kenkien koon sopivuudesta, ei hän vastaa vyönsä kireydestä eikä paidan kauluksensa ahtaudesta. Yrityksen kilpailukyky on todellisuudessa asiakkaan näkemä ja kokema kilpailukyky.

Millainen oli osallistujakokemus?

”Gulatin esitys piti otteessaan. Ei tullut ajan kulu mieleen häntä kuunnellessa. Sain hyvin eväitä liiketoiminnan yli 50 % kasvun hallintaan esim. organisaatiomallien avulla, kun laajennumme nykyisestä 20 maasta 50 maahan. Tärkein anti oli konkretia, asiakkaiden ottaminen mukaan tuotekehitykseen”, kommentoi liiketoiminnasta vastaava johtaja Saku Timonen Ferratum Groupista.

”Jakso avasi omia silmiä kysymään oikeita kysymyksiä. Vaikka meillä strategiana on ollut jo aikaisemmin tehdä käyttäjäkokemuksesta ylivoimatekijä, nyt sen käytännön toteutus sai konkretiaa”, jatkaa Ferratum Groupin toimitusjohtaja ja sarjayrittäjä Jorma Jokela. Hänen mielestään viimeisestä päivästä vastannut Gulati räjäytti pankin sovellettavilla ajatuksillaan.

”Odotuksia oli toki tänne tullessakin. Harvardissa ei käydä joka päivä. Mutta kyllä tuli vastinettakin. Sain paljon ajatuksia omaan business caseeni liittyen mm. aktiivisesta asiakkaiden kontaktoinnista. Tuli niin sanotusti tuutin täydeltä”, komppaa pankinjohtaja Heikki Paasonen Säästöpankki Optiasta.

”Jaksolta hyvä tili”

Viimeisestä päivästä käytettiin puolet saatujen ideoiden jalostamiseen toiminnalliseksi kehityssuunnitelmaksi.

”Kun katselen omaa toteutuslistaani, voin sanoa, että sen toteuttamalla saan tältä jaksolta oikein hyvän tilin”, kuvaa Metsähallituksen liiketoimintaportfoliosta vastaava johtaja Ilmo Kolehmainen.

”Meidän pitää vahvistaa selkeästi outside-in -lähestymistämme strategiassa. Tuloksen teon kannalta idea ”shrink your core” on todella hieno oivallus. Professori Karim Lakhanin esitys siitä, ettei parhaallakaan organisaatiolla ole kaikki älykkäät ihmiset palkkalistoillaan, perusteli hyvin konkreettisesti sen, miksi ulkopuolisia resursseja kannattaa ja voidaan tehokkaasti hyödyntää”, jatkaa Kolehmainen.

”Kokonaisuus oli erinomaisen antoisa. Pedagogina kiinnitän tietysti huomiota Harvardin case-metodiin. Professori Stefan Thomke oli mielestäni tässä suhteessa hyvistä paras”, sanoo suunnittelujohtaja Ari Hälikkä HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoulut ovat muutoksen keskellä. Kun ohjelmarakenne puretaan ja modularisoidaan, seuraavien kuukausien aikana joudutaan katsomaan, millaisella organisoimisella ja johtamisella tulevaisuus saadaan syntymään.

Innostava aihepiiri synnytti puhinaa

Jakso synnytti monia kehityskelpoisia ideoita vastata Aspon keskeisimpään haasteeseen: ”Teemmekö me tänään sellaisia toimenpiteitä, jotta Aspo olisi elossa ja entistä voimakkaampi tulevaisuudessa? Mitä voimme oppia Applelta, GE:lta ja muilta case studyen kohteena olevilta yrityksiltä? Miten monialayrityksessä voimme tehostaa innovaatioprosessiamme yli organisaatiorajojen ja ottaa asiakkaamme mukaan yhteisölliseen prosessiin? Kuinka voimme oppia ymmärtämään asiakkaitamme entistä paremmin?”, pohtii rahoitusjohtaja Harri Seppälä Aspo Oyj:stä.

”Seuraavaksi on parhaiden oivallusten toteuttamisen aika”, jatkaa Seppälä.

 ”Tuli armelias olo”

”Johtamisesta tulee aina paineita itselle. Sen vuoksi myös seniorijohtajan on otettava ote oman ajattelunsa kehittämisestä. Self leadership on tärkeää, erityisesti toimitusjohtajalle.Itse asiassa johtamisen osiosta tuli armelias olo. Kaikissa muutoksissa on aina jarrumiehensä. Jos negatiivista palautetta ei tule, sitä kannattaa suorastaan hakea; tehdä se näkyväksi, jotta se voidaan käsitellä”, pohdiskeli toimitusjohtaja Hannu Ruotsalainen Sp-Rahastoyhtiö Oy:stä. Hänen mielestään esityksiä olisi kuunnellut mielellään pidempäänkin.

Innovaatiokilpailut

”Yksi konkreettinen toteutushanke idealistallani on innovaatiokilpailujen toteuttaminen. Niiden avulla voidaan osallistaa asiakkaat palvelujen kehittämiseen eri maissa ja huomioida paikallisuus globaalissa toimintamallissa”, kiteyttää Head of Analysis -tittelillä mm. kansainvälisestä palvelukehityksestä vastaava Marko Tuominen Ferratum Groupista.

Avoimen innovoinnin mahdollisuudet avautuivat jaksolla. Ferratumin johtajakolmikko pystyi viemään jakson ideat toteutuspäätöksiksi saakka jo paikan päällä.

Raikasta palautetta

”Altista itsesi raikkaalle palautteelle”, kiteyttää viestinsä johtaja Jyrki Reinikainen Senaatti-kiinteistöistä. Hänen mielestään aitous asiakkaan kanssa toimiessa motivoi myös oman johtamisen kehittämistä.

”Johtaminen sai uutta sisältöä jaksosta, vaikka odotukset olivat todella kovat Harvardin professoreiden suhteen”, sanoo Reinikainen.

”Olen koonnut tähän kaikki professoreiden ja syntyneiden keskustelujen ideat ja ajatukset, jotka koskevat meitä ja asiakkaidemme liiketoimintaa”, toteaa Managing Partner Mikko Räsänen Lexia Asianajotoimisto Oy:stä ja esittelee hyvin organisoituja muistiinpanojaan Applen iPadilta.

Teollisuuden Voima Oyj:n toimitusjohtaja Jarmo Tanhuan mielestä Harvardin jakson ajatukset kannattaa hyödyntää strategiaprosessissa, johtoryhmän kehittämisessä sekä johtamisen parantamisessa.

”Jatkamme prosessointia parin viikon päästä coachin kanssa toteutettavassa Business Case -istunnossa”, hän jatkaa.

Muutoksen mobilisointia

”Kaikkia miellyttävät kompromissit eivät tuota parasta tulosta”, kiteyttää johtaja Pertti Simola Oy Samlink Ab:stä.

”Johtaminen on muutoksen mobilisointia. Se ei ole vain passiivista luvan antamista muutokseen”, hän jatkaa.

”Siilot eivät ole pelkästään pahasta. Ne ovat meillä osaamiskeskuksia, joita on pystyttävä hyödyntämään. Siihen tarvitaan läpinäkyvyyttä, myös muutoksen vastustajien suhteen. Johtajana sinun on varauduttava, että muutoksessa osa vastustaa sitä joka tapauksessa”, sanoo HAAGA-HELIAn koulutuksen vientitoiminnasta 27 maahan vastaava johtaja ja ryhmän ainoa norjalainen Lars Eltvik.

Viesti äidille ja tietoa muille johtajille

”Vastasin äitini lähettämään nimipäiväonnitteluun kertomalla, missä hänen poikansa on. Kerroin hänelle, että suomalaiset johtajat ovat täällä huippuprofessorien opissa – eikä suomalaisena tarvitse hävetä”, kertoo johtaja Marko Hykkönen Oy Samlink Ab:stä.

”Minä en purematta niele mitään. Se on osa tapaani prosessoida asioita. Mutta kyllä tämä kurssi antaa miettimistä”, hän jatkaa.

”Tulen kehityspäätösteni mukaisesti lisäämään avoimuuttani. Tämä on yksi asia toteutuslistallani. Kaksi muuta ovat ”good enough” -strategian merkityksen konkretisointi sekä hyväksyminen, että siiloja tulee aina olemaan. Pitää vain oppia elämään niiden kanssa.”

”Professori John Gourvillen casessa konkretisoitui se, että muutoksessa eri toimijoiden motiivit ja toimintamallit kannattaa tunnistaa. Se on osa taitavaa muutoksen johtamista. Ulkopuoliselle kehittäjälle ja kehityshankkeiden onnistumiselle tämä on suorastaan elintärkeää”, sanoo VIA Groupin seniorikonsultti ja asiakkuusjohtaja Maija Isotalo, joka jo toista kertaa käy VIA Senior Leadership in Action -ohjelmaa.

”Kävin SLA 1:n 1999-2000 ensimmäisen kerran VIAn asiakkaana. Nyt käyn sitä VIA-tiimin jäsenenä. Tämä on ollut hieno kokemus ja muistuttaa, kuinka paljon asiat ovat kehittyneet vuosikymmenessä. Mieleeni tuli, että pitäisikö täällä olla suomalainen toimittaja toteamassa ja kertomassa myös muille, miten hyvää koulutusta suomalaiset johtajat saavat.”

Professori Michael Porter tiimeineen on saanut työtilat Harvardin kampuksella olevasta viehättävästä talosta.

Voit ladata kirjoituksen tästä pdf-muodossa >>