Johtamisen PELIKIRJA yhdistää 30 000 vuotta johtamiskokemusta 300 johtamismalliin

Ainutlaatuinen yhdistelmä auttaa suomalaisia yrityksiä voittamaan.
Johtaminen on vastuun ottamista voittamisesta.

Kun johtaja tarttuu mailan varteen, hänen on osuttava palloon. Muuten ei tule juoksuja, eikä oma joukkue voita. Pelailla voi kuka tahansa. Voittaminen vaatii toisenlaista otetta. Mitä organisaation voittaminen vaatii, sen Johtamisen PELIKIRJA pyrkii kuvaamaan lukijalle, sanoo Tero J. Kauppinen

 

Poikkeuksellinen tausta tuotti poikkeuksellisia tuloksia

Johtamisen PELIKIRJA on monivuotisen, poikkeuksellisen prosessin tulos, jossa yhdistyy kunnianhimoinen tutkimus ja avoimia innovaatiotekniikoita (crowd sourcing, open innovation) hyödyntävä käytännön onnistumisten ja epäonnistumisten yhdistely.

Kirjassa taustana on Suuri suomalainen johtamistutkimus. Haastattelut kestivät kokopäiväisesti laskettuna yhdeksän kuukautta ja tuloksille haettiin tilastollinen tausta johtajien kokemuksista 700 organisaatiosta. Yhteensä vastaajilla oli 25 000 vuotta kumulatiivista johtamiskokemusta.

Samaan aikaan tehty tutkimus hyödynsi 300 akateemisen gurun tutkimustuloksia hankkeessa. Viimeisen puolentoista vuoden aikana 158 johtajaa ja johtamisen kehittäjää ovat verranneet tutkimustuloksia omiin kokemuksiinsa.

Lähes viiden vuoden työn tuloksena on syntynyt Johtamisen PELIKIRJA, joka määrittää ne pelit, jotka johtajan on tunnistettava, osattava ja voitettava, jotta organisaatio voisi voittaa kilpailussa.

Johtamispelit ovat johtamisen ”joystickejä”

Tutkimuksessa tunnistetut ”pelit” ovat kuin ”joystickit” pelikonsolissa. Johdon on tunnistettava nämä vipuvarret ja osattava käyttää niitä, koska johtamisen vaikuttavuus kytkeytyy olennaisesti tiettyihin vipuihin.

Jos joukkueen pelikirja ei ole selkeä eikä ole olemassa sopimusta siitä, miten hyökätään, puolustetaan ja erikoistilanteet pelataan, lahjakkaista yksilöistä koottu joukkue häviää yhteen pelaavalle tiimille. Samalla tavoin johtaminen organisaatiossa on kiinni siitä, että johto on määritellyt johtamispelit ja pelitaktiikan.

Johtamisen PELIKIRJA kertoo mitä ja kuinka

Johtamisen pelikirja määrittää johtamisen pelikentän. Sen jälkeen se kuvaa kymmenen tärkeintä operatiivista peliä, mitä ne ovat ja kuinka ne voitetaan.

Kirja kuvaa pelit ja niiden olennaiset osat. Samalla Johtamisen PELIKIRJA kiteyttää sen, mikä toimii ja mikä ei toimi perustuen johtajien ja esimiesten käytännön kokemuksiin.

Kirjan ostaja voi tehdä itselleen kirjan hintaan kuuluvan testin ja saada benchmarkattua tietoa siitä, miten johtamispelit sujuvat hänen organisaatiossaan.

Voittavan johtamisen kirjasto

Johtamisen PELIKIRJA kuvaa ”johtamisen sisäpelin” voittamisen reunaehdot. Tällöin johtaja on mailan varressa ja hänen on osuttava palloon. Toisessa kirjassa, joka julkaistaan huhtikuussa 2014, on vuorossa ”johtamisen ulkopeli”, kun pallo on saatava kiinni – oli lyönti millainen tahansa.

– Kolmas kirja kertoo pelinjohtajan ja valmentajan roolista. Se antaa johtajalle mallit organisoida onnistuminen niin strategisesti kuin operatiivisesti, kertoo nyt 14. johtamiskirjansa julkaiseva Tero J. Kauppinen.

Kolme kirjaa muodostavat ”voittavan johtamisen kirjaston” (Library of Winning Leadership). Kolmeen kirjaan on kiteytetty paitsi olennainen siitä, mitä johtamisen tutkijoilla on sanottavaa johtamisesta, mitä käytännön johtajat kokemuksensa kautta tietävät, mutta myös kirjoittajan pitkäaikainen kokemus kansainvälisenä johdon konsulttina ja johtamisen kehittäjänä.